Eleverne undersøger, hvad mængden af aktivt kul betyder for, hvor effektivt kullet renser vand for farvestoffet bromthymolblåt. Undersøgelsen kræver ingen faglige forudsætninger, men eleverne skal være omhyggelige med laboratoriearbejdet. Aktivt kul er dyrt, og det kan ikke genbruges. Der anvendes der kun små mængder aktivt kul, men kullets rensende effekt er tydelig. Undersøgelsen kan indgå i et fællesfagligt forløb om ”Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer”, da aktivt kul mange steder anvendes til at rense drikkevand.
Hæld 240 mL demineraliseret vand i et bægerglas, 250 mL.
Tilsæt 10 mL bromthymolblåt i vandet.
Tilsæt yderligere 2 dråber natriumhydroxid (NaOH). Væsken skifter nu farve fra gulgrøn til blå.
Hæld 40 mL af det fortyndede bromthymolblåt i fem bægerglas, 100 mL.
Afvej forskellige mængder aktivt kul, se skemaet. Kom det aktive kul i hver sit bægerglas
Rør godt rundt i bægerglasset, efter det aktive kul er tilsat.
Filtrer det aktive kul fra opløsningerne. Måske skal I filtrere to gange, hvis der i første omgang kommer lidt kul med over.
Beskriv vandets klarhed i hvert bægerglas og indsæt jeres data i en tabel. Tag evt. foto af de resultaterne.
Væskerne med aktivt filtreres, så det aktive kul fjernes
Bægerglas |
Mængde aktivt kul |
Beskrivelse af vandets klarhed gerne med foto |
1 |
0 mg
|
|
2 |
100 mg
|
|
3 |
150 mg
|
|
4 |
200 mg
|
|
5 |
300 mg
|
|