Fællesfagligt
Fysik/Kemi
EksperimenterDrivhuseffekt og CO2
Favorit

Drivhuseffekt og CO2

Downloads

Elevvejledning Drivhuseffekt Og CO2.pdf
6.16 MB
Lærervejledning Drivhuseffekt Og CO2.pdf
175 kB
Elevtekst Drivhuseffekt.pdf
612 kB
Relaterede produkter
Produkt
Læg i kurven

VAREnr. 075530

Engangsflaske, kuldioxid LQ (CO2)

15 på lager

256,00 DKK

(320,00 DKK inkl. moms)

Produkt
Læg i kurven

VAREnr. 045050

Gummiprop, 31/38 x 35 mm, til gærrør 9 mm hul

654 på lager

36,00 DKK 24,00 DKK

(30,00 DKK inkl. moms)

Produkt
Læg i kurven

VAREnr. 007830

Konisk kolbe, 1000 mL, økonomi

72 på lager

50,00 DKK

(62,50 DKK inkl. moms)

Produkt
Læg i kurven

VAREnr. 413030

Lampefatning E27 på plade - 230 V

Udsolgt

142,00 DKK

(177,50 DKK inkl. moms)

Produkt
Læg i kurven

VAREnr. 001750

Stativklemme, gaffelgreb, med muffe, økonomi

18 på lager

87,00 DKK

(108,75 DKK inkl. moms)

Produkt
Læg i kurven

VAREnr. 000830

Stativstang, 50 cm

32 på lager

106,00 DKK

(132,50 DKK inkl. moms)

Produkt
Læg i kurven

VAREnr. PS-3201

Temperatursensor, trådløs

Udsolgt

979,00 DKK 869,00 DKK

(1.086,25 DKK inkl. moms)

Produkt
Læg i kurven

VAREnr. 062102

Termometer, digital

Udsolgt

75,00 DKK 48,00 DKK

(60,00 DKK inkl. moms)

Elevvejledning

Print
Spørgsmål

Naturfagligt spørgsmål

  1. 01Hvordan påvirker mængden af CO2 drivhuseffekten i en lukket kolbe?
Billede

Opstillingsbillede

Hypotese

Hypotese

Skriv en kort tekst om, hvad I forventer med temperaturen i de to kolber.

Materialer

Materialer

  • 2 koniske kolber 1.000 mL
  • Stativmateriale
  • 2 propper med hul
  • 2 termometre
  • Pose med CO2
  • Glødepære 70 W
  • Lampefatning
Fremgangsmåde

Fremgangsmåde

  • Sæt et termometer i hver af de to propper.

  • Spænd de to kolber fast i hver sin stativklo og fastgør dem på stativstængerne.

  • Fyld CO2 i den ene kolbe. I den anden kolbe er der atmosfærisk luft.

  • Anbring lampen mellem de to kolber, så der er præcis samme afstand til kolberne.

  • Tænd lampen.

Præsentation

Præsentation af data

Hvordan vil I præsentere jeres data. Skal det være i en tabel, eller skal det være en graf?

Tegn en tabel eller en graf, hvor I kan indsætte jeres data.

 

   
   
   
   
   
   
Konklusion

Konklusion

  1. 01Hvad har I fundet ud af, om temperaturen i de to kolber?
  2. 02Hvad viser jeres data om jeres hypotese, og hvad kan I så konkludere?
Fejlkilder

Fejlkilder

Hvad kan være årsagen til, at jeres resultater måske ikke blev som forventet?

Perspektivering

Perspektivering

Hvilke ligheder og forskelle er der på jeres undersøgelse og den virkelige drivhuseffekt?

Check ud spørgsmål

Elektromagnetisk stråling

Det elektromagnetiske spektrum: Gammastråling, røntgenstråling, UV-stråling (ultraviolet), synligt lys, IR-stråling (infrared), mikrobølger og radiobølger. Kilde: NASA

Check ud spørgsmål

Hvad gælder om elektromagnetisk stråling?

Sæt streg under det korrekte svar i hver parentes.

Varmestråling er det samme som (gammastråling, UV-stråling, IR-stråling, mikrobølger)

Synligt lys har en mindre bølgelængde end (Gammastråling, røntgenstråling, UV-stråling, IR-stråling).

Drivhuseffekten opstår, fordi drivhusgasser i atmosfæren reflekterer (radiobølger, mikrobølger, IR-stråling, Synligt lys, UV-stråling) tilbage mod Jorden.

Check ud spørgsmål

Hvad er korrekt om drivhuseffekten og CO2 i atmosfæren?

Sæt 3 X

  Carbondioxid (CO2) er en drivhusgas
  Afbrænding af fossile brændsler øger mængden af CO2 i atmosfæren.
  CO2 udgør omkring 80 % af atmosfærens gasser.
  Planter udsender CO2 ved fotosyntese.
  Drivhusgasser reflekterer IR-stråling tilbage mod Jorden.
  Drivhuseffekten skyldes processer i ozonlaget.
Til toppen
SCROLL VIDERE
Fællesfagligt
Fysik/Kemi

Frederiksen Scientific A/S

Viaduktvej 35
6870 Ølgod
+45 7524 4966
info@frederiksen-scientific.dk

Åbningstider for telefonen

Mandag - Torsdag: 9:00 til 15.00
Fredag: 9.00 til 14.00
Lørdag - Søndag: Lukket

Selskabsinfo

CVR: DK36996617
Bank Reg.: 2540 Konto: 0206106204

Følg os her

Facebook
Linkedin

Generalt

  • Privatlivspolitik
  • Om os
Copy right © Frederiksen Scientific. Alle rettigheder forbeholdt.