Der er gode muligheder for undervisningsdifferentiering i elevernes arbejde med solceller. Der kan differentieres både på antal undersøgelser, men også i sværhedsgrad. De mest krævende undersøgelser er ”En solcelles hældning og effekt” og ”Lysets intensitet og en solcelles effekt”, det er både hvad angår fagbegreber, men også i selve gennemførelsen.
Vælg et sted, hvor I vil gennemføre jeres målinger.
Lad pyranometeret pege direkte mod solen.
Sæt pyranometerets vinkel med vandret til 0 °og aflæs solens indstrålingseffekt.
Fortsæt med at finde sammenhængende værdier for hældningsvinkel og indstrålingseffekt for hver 10. grad.
Notér jeres data i skemaet.
Dato og tid på dagen for målinger: |
Pyranometrets vinkel med vandret (°) | Indstrålingseffekt (W/m2) |
0 | |
10 | |
Hvilken energiomsætning finder sted i solcellen? |
Sæt x |
Strålingsenergi -> Kemisk energi |
|
Kerneenergi -> Elektrisk energi |
|
Strålingsenergi -> Elektrisk energi |
|
Mekanisk energi -> Elektrisk energi |
|
Strålingsenergi -> Potentiel energi |
|
Strålingsenergi -> Varmeenergi |
Hvad er korrekt om silicium? |
Sæt 2 krydser |
Silicium har 4 elektroner i den yderste elektronskal. |
|
Silicium har atomnummer 28. |
|
Silicium er placeret i 4. periode. |
|
Silicium er et grundstof. |
|
Et siliciumatom har en positive elektrisk ladning. |
Hvad er korrekt om solceller? |
Sæt streg under det korrekte svar i hver parentes. |
Solceller er mest effektive, hvis de vender mod |
(øst, syd, vest, nord) |
Solceller er mest effektive, når temperaturen er |
(-5°, 0°, 15°, 25°, 30°) |
I Danmark er solceller mest effektive, hvis de er placeret på |
(et fladt tag, en lodret væg, et tag med hældning på 40°, et tag med hældning på 60°) |